Tappunt in het zonnetje: Pret aan tafel
Publiek Water viert graag tappunten die hun water sneller laten stromen voor tappers. En wat is er leuker dan een tappunt dat zelf actie onderneemt? Jose van Pret aan tafel in Brielle laat zien dat idealen hand in hand kunnen gaan met ondernemen. Drie jaar geleden is ze begonnen als tappunt voor Publiek Water. We spraken haar over haar ervaringen. Hier lees je haar verhaal!
Wat wekte je interesse in Publiek Water?
Ik ben altijd veel bezig met initiatieven die onze maatschappij beter maken. Alle kleine beetjes helpen immers. En hoe makkelijk is het om je kraan beschikbaar te stellen voor een voorbijganger? Je lest iemands dorst en maakt vaak even een praatje.
Net als de vraag of iemand even naar de wc mag, mogen mensen me altijd vragen om schoon en vers water. Het is niet dat mijn zaak ineens een openbare gelegenheid is geworden, maar ik maak het mensen nét even makkelijker.
Hoe loopt Publiek Water door jouw zaak heen?
Ik ben voedingsdeskundige, vooral voor kinderen die moeite hebben met eten. Het kan best een opgave zijn om ze goed te laten eten. En dat is wel waar ik voor sta: gezonde en gevarieerde voeding. Ik geloof niet in pakjes en zakjes. Met kookworkshops en praktische tips leer ik mensen om vlug zelf kookvaardig te worden. Verder bied ik handige en duurzame producten aan, om zo simpel je steentje bij te dragen.
Grotere idealen dan koopvrouwsgeest
Koken hoeft niet vervelend te zijn. Met handige producten als een vakjesbroodtrommel en een mes dat alles snijdt behalve kindervingers laat ik zien dat veel problemen makkelijk op te lossen zijn. Mijn idealen wegen zwaarder dan mijn hang naar handel.
Duurzame producten en een open kraan
Daarom verkoop ik voornamelijk duurzame producten onder de naam GROOTS Van A Tot Zero. Denk aan een herbruikbare waterfles en plasticvrije bekers. Goed en veilig water is in Nederland zo makkelijk te verkrijgen, dat het voor mij een open deur lijkt om me als tappunt beschikbaar te stellen. Een open kraan dus!
Hoe kunnen we Publiek Water bij nóg meer mensen op de kaart zetten volgens jou?
De Publiek Water-stickers maken mij erg blij. Ik deel ze uit bij de waterflessen die ik op sportverenigingen kom langsbrengen. Met een sticker laat je zien dat je een tappunt bent en zo weten mensen dat ze bij je terecht kunnen voor het bijvullen van hun flesje. Wanneer mensen op je etalageruit al zien dat ze water bij je kunnen halen, ligt de drempel zoveel lager om het te vragen. Ze zijn sneller geneigd om te komen tappen. Dat verschil was enorm merkbaar in mijn zaak.
Iedereen heeft iets aan meerdere tappunten verspreid over het land. Daarom noem ik Publiek Water ook bij landelijke vergaderingen voor de JOGG (Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst). Zo werken we toe naar een gezonde toekomst voor onze jeugd.
Wat is voor jou de positieve druppel?
In de zomer krijg ik natuurlijk meer vragen naar het gebruik van mijn tappunt. Mensen willen nou eenmaal meer water wanneer het warm is. Daarom doe ik graag iets extra’s. Bij echt warm weer zet ik fruitwater neer, voor het zomerse gevoel. Dat is water waar ik vers fruit in heb laten trekken. Zo kunnen mensen hun flesje vullen met fris en fruitig water!