Hoe de watertappunten van MERKKwater bijdragen aan een betere wereld

Advertorial

“We hebben prachtig water in Nederland”, vertelt Marlet Koele, manager bij MERKKwater. Ze spreekt vol passie over wat ze doet, en bij de vraag of ze een speciaal verhaal kan delen pauzeert ze even: “Het zijn er zoveel, daar is er bijna niet één uit te kiezen”.

MERKKwater is een familiebedrijf dat al sinds 2006 watertappunten installeert en onderhoudt voor bedrijven in Nederland. Het bedrijf, ooit ontstaan vanuit een positie van eigenaar Ruud Koele als vertegenwoordiger, specialiseert in deze duurzame oplossing en groeit de afgelopen jaren flink. Het past bij de tijdsgeest, volgens Marlet. Mensen zijn de afgelopen jaren steeds meer bezig met gezondheid en duurzaamheid, en zoeken hier allerlei oplossingen voor. Een watertappunt past hier fantastisch bij.

Concurreren met de cola automaat

De meeste tappunten van MERKKwater zijn te vinden in de horeca, waar niet alleen het gewone kraanwater uit komt maar ook gekoeld of bruisend water. En het allermooiste? Daar komt niet één fles bij kijken. Dat scheelt een heleboel aan plastic natuurlijk, maar ook aan bijvoorbeeld transport. Flessenwater komt soms van honderden kilometers ver. “Zonde eigenlijk, want het meeste water uit een fles is dan helemaal niet meer vers. Dat staat soms al maanden klaar.” Ook merken ondernemers het volgens Marlet aan hun portemonnee. “Klanten bellen me na een paar weken al terug, had ik dit maar eerder gedaan! Het kan een enorm verschil maken.” Ook vertelt ze over hoe creatief mensen kunnen zijn met water. Er worden siropen of theezakjes voor koud water aan toegevoegd, en het bruisende water wordt gebruikt in cocktails.

Deze creatieve oplossingen zijn een prachtige manier om te concurreren met de cola automaat. Niet alleen vanwege de duurzaamheidsfactor, maar ook omdat veel bedrijven de gezondheid van hun werknemers als uitgangspunt hebben. Water drinken is een stuk gezonder, en door het water toegankelijker te maken kiezen mensen daar sneller voor. 

Watertappunten die communiceren

Daarnaast helpt het om mensen bewust te maken van de voordelen van water. Sommige watertappunten worden namelijk gebruikt als communicatiemiddel. Er staat dan op waarom je water moet drinken om gezonde gewoontes te bevorderen, of hoe het drinkwater in Nederland gemaakt wordt. Ook worden de ruimtes rondom het tappunt vaak gebruikt om informatie te delen, van waterweetjes tot bedrijfscommunicatie. 

Vooral op scholen gebeuren de leukste dingen, vertelt Marlet. Leerlingen worden vaak heel erg betrokken bij het installeren van een watertappunt, en krijgen bijvoorbeeld les over duurzaamheid en drinkwater. Eén scholengemeenschap is Marlet goed bijgebleven. Daar werd op meer dan twintig scholen een prijsvraag uitgeschreven, waarbij leerlingen een ontwerp mochten maken voor de achterwand van het tappunt op hun locatie. Er werd van alles gemaakt. Sommige leerlingen maakten kunstwerken met de hand, waar anderen digitaal aan het werk gingen. Uiteindelijk had elke vestiging een eigen, unieke achterwand bij hun watertappunt.

Van koelmiddel tot flessen

Tappunten zijn een ongelooflijke goede manier om aan duurzaamheid te werken en om mensen daar meer over te leren. Maar dan de belangrijkste vraag: hoe doet MERKKwater dat zelf? “Duurzaamheid is altijd een bewust en onbewust onderdeel geweest van het bedrijf”, vertelt Marlet. De tappunten van MERKKwater zijn van nature al duurzame producten. Ze zijn aangesloten op het waternet van Nederland, waardoor er geen flessen vervoerd hoeven te worden.  “De watertappunten zijn niet alleen van de hoogste kwaliteit, ze zijn ook energiezuinig en worden zoveel mogelijk gemaakt van recyclebare materialen,” vertelt Marlet “daarnaast focussen we op het gebruik maken van een natuurlijk koudemiddel.”Klanten kunnen zelfs kiezen voor herbruikbare glazen flessen of biodegradable bidons die volledig te personaliseren zijn. Zo kunnen ze eindeloos worden hergebruikt en ook dat scheelt enorm.

Daarnaast werkt MERKKwater veel samen met Made Blue om schoon drinkwater te doneren aan ontwikkelingslanden. “Voor ieder contract doneren we 100.000 liter schoon drinkwater, en we bieden onze klanten ook de mogelijkheid om hun watertappunt te koppelen aan een donatie voor Made Blue.” Soms kiezen klanten er ook voor om een eigen goed doel te sponsoren met hun watertappunt. Dat gaat soms om de lokale vogelvereniging of scoutingclub, wat voor een bijzondere verbinding zorgt, allemaal vanwege water.

Tappen voor de toekomst

Al met al sluit MERKKwater prachtig aan op de idealen en doelen van Publiek Water, en zetten ze zich hier dagelijks voor in. Het hergebruiken van flessen en het toegankelijk maken van kraanwater zijn manieren waarop we allemaal voor een beter toekomst willen zorgen. Zo maken we niet alleen mensen, maar ook de planeet een steeds stukje gezonder. 

Wil jij ook je steentje bijdragen om de wereld te verbeteren? Meld je aan als tappunt of gebruik onze kaart vol tappunten om je flesje on-the-go bij te vullen.

afbeelding

DRAAG BIJ

Heb jij ook vertrouwen in ons plan? Wil je iets doen? Dat kan op verschillende manieren, je kunt financieel bijdragen aan de toekomstige campagne of als vrijwilliger een rol spelen in jouw stad! Dus wacht niet en neem contact met ons op.

Benieuwd wat er met jouw donatie gebeurt? Kijk dan hier!

Draag bij € Stuur een mail

HOU ME OP DE HOOGTE

Benieuwd wat we gaan bereiken en wat de volgende stap is? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom Publiek Water.

Wij zijn ook actief op Instagram, je ziet daar als eerste de nieuwe vulpunten en foto’s van ondernemers die meedoen, volg jij ons ook?

Inschrijven mailchimp
© Publiek Water 2024
Powered by: Publiek